Vid försäljning

Här följer en kort checklista på de vanligaste sakerna du bör tänka på vid en försäljning av din bostadsrätt.

Pappersarbete

  • Informera styrelsen om din försäljning i god tid. Gör detta med tanke på att styrelsen har upp till fyra veckor på sig att godkänna den nya köparen.
  • Ring MBF och begär blanketten utträde ur föreningen. Denna blankett lämnas till styrelsen som skickar in den underskriven till MBF.
  • Därefter återkommer MBF med en kreditupplysning på köparen till styrelsen.
  • Styrelsen godkänner/begär in mer information/nekar köparen medlemskap.
  • Köpekontrakt upprättas mellan köpare och säljare.
  • Om du önskar ge mäklaren eller köparen en kopia av årsredovisningen finns även denna under föreningens hemsida under rubriken ”Årsredovisningar”.
  • Tänk på att bara för att du har hittat en köpare innebär det inte du har sålt lägenheten. Vänligen ha detta i åtanke när du planerar in- och utflyttning.
  • Säg upp eventuell parkeringsplats, garage och extra förråd.
  • För att abonnemanget för tv och Internet enkelt ska flyttas över till den nya bostadsrättshavaren ska följande göras. Den som flyttar ut skall enligt rutin höra av sig till Telias privata kundtjänst på telefonnummer 020-20 20 70.
    Den som flyttar in skall även aktivera de kollektiva tjänsterna via antingen telefonnummer 020-20 20 70 eller på telia.se/aktivera.

Praktiska övervägande

  • Vind och källare ska tömmas på samtliga tillhörigheter inför den nya ägarens tillträde. Om saker kvarlämnas kan en avgift motsvarande städkostnaden tas ut.
  • Till den nya köparen ska överlämnas minst:
    • Tre stycken lägenhetsnycklar
    • Alla elektroniska nycklar
    • En router för internet
    • En digitaltv-box

Om du saknar någon av nycklarna kan du kontakta nyckelansvarig och beställa nya mot en avgift. Tänk på att köparen kan kräva att säljaren stiftar om låset om nycklar saknas. Digitaltv-box samt router kan beställas nytt hos Telia.

Lycka till med försäljning!!